Zeegezicht aan het IJStation Amsterdam Centraal

De fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor, gelegen direct ten westen van station Amsterdam Centraal, is ontworpen door Benthem Crouwel Architects en gebouwd in 2015. In opdracht van de gemeente Amsterdam en Prorail is de 110 meter lange tunnel – De Cuyperspassage – voorzien van een kolossaal tegeltableau. De handbeschilderde tegels beslaan niet alleen de wand: ze lopen glooiend door over een deel van de vloer en het plafond.
De Delftsblauwe schildering op de tegels is ontworpen door Irma Boom. Het betreft een zeegezicht met 17e-eeuwse schepen. Boom baseerde zich op een tegeltableau dat zich bevindt in de collectie van het Rijksmuseum: 's Lands schip Rotterdam en de haringvloot van Cornelis Boumeester (1652-1733) uit ca. 1700–1725. Vanaf het stadscentrum gezien, beslaan de eerste 20 meter een kopie van dit oude tegeltableau. Wel heeft Irma Boon het stadswapen van Rotterdam op de achtersteven van het schip vervangen door dat van Amsterdam. Verderop in de tunnel zijn nog enkele schepen met vagere contouren en in lichtere tinten weergegeven. Hier gaat de kleurstelling van de tegels over van wit naar donkerblauw. De 46.000 handgevormde wandtegeltjes en 33.000 vloertegels van het traditionele Oudhollandse formaat zijn vervaardigd door Koninklijke Tichelaar in Makkum.

Irma Boom (1960) studeerde grafische vormgeving aan de AKI in Enschede. Ze ontwierp onder andere boeken, affiches en munten. Boom is als docent verbonden aan de Yale University (New Haven, Verenigde Staten). Daarvoor doceerde ze aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Ze is bekend geworden door het ontwerp van het jubileumboek van SHV (1996) en de huisstijl van het Rijksmuseum (2012). 

Bronnen

www.irmaboom.n, geraadpleegd op 1 augustus 2018.
www.rijksmuseum.nl, geraadpleegd op 1 augustus 2018.
www.tichelaar.nl, geraadpleegd op 1 augustus 2018.