Overslaan en naar de inhoud gaan
Kunstwerk

Welvaart en Vrede

Bijzonderheden

Thema Spoorambacht Kunstenaar
Emil Van den Bossche (waarschijnlijk)
Onderwerp
Twee vrouwfiguren: een aan de kust wijzend naar een zeilschip met hoorn des overvloeds, de ander zittend bij een korenmolen.
Kunstvorm
Beeldhouwkunst
Materiaal/techniek
Gipsreliëf met schildering in grisaille
Locatie Jaartal
Uitvoering
Atelier Van den Bossche en Crevels, Amsterdam
Locatie gebied
Interieur

De gevel en het interieur van het koninklijk paviljoen zijn rijk gedecoreerd met allegorische en spoorgerelateerde voorstellingen. Aan de wanden van de hal zijn twee gipsen rondboogreliëfs aangebracht. Ze zijn gemaakt door Emil Van den Bossche en in grisaille geschilderd. 

Aan de zijde van de balkonkamer zien we Welvaart. Een vrouwfiguur aan de kust wijst naar een zeilschip. Aan haar voeten ligt een cornucopia: een hoorn des overvloeds. Aan de zijde van de hofdamevestiaire bevindt zich Vrede. Ze zit tussen een dorp en een bovenkruier korenmolen. 
Beide reliëfs refereren aan de oude tijd van zeilschepen en molens die eeuwenlang de pijlers van de Nederlandse economie waren. De introductie van de stoommachine maakte ze achterhaald. Vrede en overvloed lagen in het vooruitzicht.

De van oorsprong Belgische beeldhouwer Pierre Elysée (Emil) Van den Bossche (1849-1921) was opgeleid aan de École des Beaux Arts in Brussel. Van den Bossche kwam naar Nederland als assistent van de eveneens Belgische beeldhouwer Eduard Colinet die doceerde aan de kunstnijverheidsschool Quellinus in Amsterdam. Van den Bossche maakte veel beeldhouwwerk voor kerken, waaronder de Amsterdamse Mozes en Aäronkerk. Hij werkte vaker voor de spoorwegen, onder meer in Vlissingen en ‘s-Hertogenbosch. In 1893 richtte hij samen met Willem Crevels het Atelier Van den Bossche en Crevels op. Dit atelier vervaardigde onder andere het beeldhouwwerk op de Gouden Koets. 

 

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank