Stoom en spoorwielenStation Zwijndrecht

In 1965 werden bij de oplevering van het stationsgebouw van Zwijndrecht twee kunstwerken geplaatst: een bronzen beeld op het stationsplein en een wandkeramiek in de stationsrestauratie. Het wandkeramiek werd ter ere van de opening aangeboden aan de Nederlandse Spoorwegen. Het werk, gemaakt door Elga Eijmer, verbeeldt de bedrijvigheid van Zwijndrecht.

In het keramiek zijn verschillende industriële elementen te zien: een rokende schoorsteen, tandraderen, een spoor, een lopende band en aandrijfriemen. In het glazuur zien we voornamelijk aardetinten met hier en daar turquoise accenten. De vormen zijn vrij grof. Tussen de onderdelen is ruimte uitgespaard. 

Het werk sierde oorspronkelijk de houten achterwand van de stationsrestauratie. Momenteel is het op een wit gelamineerd spaanplaat bevestigd. Het hangt aan de felgekleurde betegelde wand van de reizigerstunnel, parallel aan de hellingbaan. 

Het werk is een voorbeeld van monumentale wandkunst. Veel publieke gebouwen werden na de Tweede Wereldoorlog herbouwd en voorzien van kunst. Vaak werd de kunst aan het gebouw bevestigd als integraal onderdeel van de architectuur. Verschillende technieken werden gebruikt: mozaïeken, glas-in-lood, wandschilderingen, sgraffiti, reliëfs en mengvormen. Het onderwerp van de kunstwerken hield meestal verband met de functie van het gebouw waarvan ze onderdeel waren.

Elga Eijmer

Elga Eijmer (1908-2004), eigenlijk Elsje Alide Broeckman, signeerde haar werk doorgaans met ‘Elga’. Ze was afkomstig uit een schildersfamilie uit Laren. Eijmer studeerde aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam en was een leerling van Heinrich Campendonk (link naar vogelraam in Amsterdam Muiderpoort). In 1986 kreeg zij de Arti-medaille. Ze maakte veel kunstwerken voor wederopbouwarchitectuur. Zo maakte ze verschillende muurschilderingen voor scholen en in 1957 een groot wandmozaïek voor station Amsterdam Sloterdijk. Dit glasmozaïek, getiteld De Arend, is in de jaren tachtig verloren gegaan tijdens een ingrijpende verbouwing. Naast de werken in opdracht maakte ze vrij werk: vooral olieverfschilderijen van interieurs en stillevens.

 

Bronnen

De koppeling, 3 december 1965, p. 5.
www.persbericht.nu, op 23 mei 2018.