Station Voerendaal

Station Voerendaal is onderdeel van De Collectie. Op basis van de afspraken tussen NS en ProRail is op dit station een cultuurhistorische waardestelling van toepassing. Lees onderstaand de algemene omschrijving van het station uit de publikatie De Collectie van 2008.

Vanwege de groeiende mijnindustrie beschikte Zuid-Limburg begin twintigste eeuw over een dicht spoornetwerk voor zowel reizigers- als goederenvervoer. Tot aan de Tweede Wereldoorlog breidde het netwerk uit, met de voltooiing van het beruchte Miljoenenlijntje tussen Landgraaf en Simpelveld in 1934 als sluitstuk. De verbinding van Schin op Geul naar Heerlen uit 1915, die aansloot op de bestaande lijn tussen Aken en Maastricht, werd in grote lijnen ontworpen door G.W. van Heukelom. Hij was een van de belangrijkste stationsarchitecten uit de eerste helft van de twintigste eeuw en ontwierp zowel de technische oplossingen, die nodig waren om de treinen door het heuvelachtige landschap te leiden, als de drie stations Voerendaal, Klimmen-Ransdaal en Schin op Geul. 

De stations van Voerendaal en Klimmen-Ransdaal lijken sterk op elkaar. Schin op Geul wijkt af, omdat het kleiner van afmetingen is en werd vormgegeven als een compacte villa. Voerendaal en Klimmen-Ransdaal hebben een lineaire structuur met een monumentaal middengebouw, waarbij in Klimmen een zijvleugel is toegevoegd en in Voerendaal twee. Ook is het middendeel van Voerendaal een travee breder geworden, met als gevolg dat de voordeur uit het midden terecht is gekomen. Beide stations hebben hoge pannenkappen, met forse gemetselde schoorstenen en dwarskappen. De schoorstenen lijken te verwijzen naar de Limburgse bouwtraditie, net als de toepassing van vakwerk en stucwerk. In alles spreekt een gedegen en zwaar aangezette vormgeving, zoals het gebruik van geschakelde kloostervensters met zichtbare lateien en de ruime overstekken van de daken. De verschillen en overeenkomsten tussen Voerendaal en Klimmen-Ransdaal illustreren mooi de overgang van de negentiende-eeuwse standaardstations naar de stations met eigen kenmerken. Met dezelfde hand van ontwerpen en een reeks van standaardgebouwonderdelen kon Van Heukelom twee keer maatwerk leveren.