Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Ontmanteling van kunstwerk De reiziger en aankomst in de stad

Geplaatst op

Nu het huidige station in Heerlen gesloopt wordt, gaat een markant kunstwerk verloren voor het (reizend) publiek.  Vooral opvallend door de grootte is dit werk jaren een vast begrip geweest voor wie met de trein reisde vanaf station Heerlen. Het door kunstenaar Hans Truijen vervaardigde glas-in-loodraam is een karakteristieke afbeelding die in heldere, sprekende kleuren allerlei aspecten van het reizen laat zien: aankomst, vertrek, afscheid, weerzien en de karakteristieke gele NS-treinen in het Limburgse landschap. De broer van de kunstenaar Hans Truijen heeft overigens indirect aan de afbeelding meegewerkt, omdat hij in het verleden bij Teldesign werkte. In 1968 ontwierp Teldesign het beeldmerk en de huisstijl voor de Nederlandse Spoorwegen.
In Heerlen wordt gewerkt aan het Maankwartier, het stedenbouwkundige masterplan waarin ook een nieuw station is opgenomen. Daarmee krijgt Heerlen voor de derde keer in ruim 100 jaar een nieuw treinstation. In 1893 kon na enige tegenwerking begonnen worden met de aanleg van het eerste station ten gunste van vervoer vanaf de eerste steenkoolmijn in Heerlen. In 1985 komt er een einde aan dit monumentale spoorwegstation. Architect J. Bak tekent voor het nieuwe station dat zich kenmerkt door een verdiepte aanleg van de stationshal en een grote glas-in-lood decoratie aan de zijkant van het gebouw. Met de ontmanteling van dit station gaat dit grote glas-in-loodraam van 6 bij 11 meter ook verdwijnen.

Om het kunstwerk te documenteren is er een initiatief gekomen van museum Ravenstein voor vlakglas en emaillekunst  om het glas-in-loodraam te fotograferen door hun huisfotograaf Edward Aghina.  Op 14 november 2012  togen zij met een speciale installatie naar Heerlen om tot op 7 meter hoogte te kunnen fotograferen. Omdat het raam te groot is en er lampen en dergelijke voor hingen, is de totale afbeelding later gereconstrueerd met behulp van de verschillende opnamen.

Gelukkig kan het wel behouden blijven doordat het wordt opgeslagen bij de oorspronkelijke producent, Atelier Joelle d’Alsace in Lanaken (B). Daarmee verdwijnt het helaas uit Nederland. Dat is erg jammer. Het Atelier en de erven van Hans Truijen hopen dat een nieuwe bestemming kan worden gevonden. Het zou geweldig zijn als het weer in een Limburgs station kan worden toegepast en bij voorkeur natuurlijk in Heerlen. Gezien de reacties van reizigers en passanten tijdens het fotograferen, vinden veel mensen het jammer dat het weggehaald is, het niet terug komt als dat er een herwaardering is voor het werk dat mensen als vanzelfsprekend zagen, en waaraan ze voorheen niet zoveel aandacht schonken maar wel gaan missen.

Kunsterfgoed

Voor Bureau spoorbouwmeester is dit project waarbij het een toegepast kunstwerk betreft, aanleiding om eens verder na te denken over de omgang met bestaande kunstwerken in de . Hoe kunnen we de waarde van bestaande kunstwerken voor de kunstcollectie voor het spoor - of in bredere zin voor het culturele publieke domein bepalen. Zo’n waardering kan de basis zijn voor besluitvorming over vraagstukken die met beheer, onderhoud en verbouw/nieuwbouw te maken hebben in relatie tot bestaande kunstwerken op stations.

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank