Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Duurzaam bermbeheer: het landschap centraal

Asselsche Heide. Bron: ProRail. Fotograaf: Leen van Put
Geplaatst op
Het spoorlandschap van Nederland is grofweg 10.000 ha groot. Op ongeveer de helft daarvan ligt 7000 kilometer spoor. Dat vormt niet alleen de basis van heel erg druk bereden netwerk, het is ook een langgerekt en fijnmazig landschap, een belangrijke corridor en uniek leefgebied voor dieren en planten in ons steeds intensiever gebruikte land. Door een nieuwe manier van aanbesteden zal het onderhoud van de berm nog duurzamer worden gedaan, niet alleen goed voor dier en plant maar ook van grote betekenis voor Nederland. Het Landschapsplan voor het Spoor vormt de basis van deze nieuwe aanpak.

Een nieuwe aanpak

Als spoorbeheerder werkt ProRail dagelijks aan het onderhoud en de vernieuwing van het Nederlandse spoor. Dat onderhoud is ingedeeld in 21 contractgebieden. Die gebieden worden beheerd door vier (binnenkort vijf) spooraannemers. Dat gebeurt volgens een contractvorm die PGO heet. Dat staat voor prestatiegericht onderhoud.

Binnenkort start ProRail met een duurzamere uitvoering van het bermbeheer. Dit betekent dat vanaf nu het spooronderhoud en het bermbeheer door verschillende partijen wordt uitgevoerd. Dit maakt het makkelijker om te zorgen voor de juiste expertise. Het zijn immers verschillende werkvelden, met ieder een eigen dynamiek. “Daar waar de natuur onvoorspelbaar is en vooral de ruimte moet krijgen om ‘haar gang te gaan’, vraagt het spooronderhoud om strikte regels en normen” aldus ProRail dat zich voorheen vooral richtte op ijzer, beton en staal en nu op zoek gaat naar extra ervaring en deskundigheid voor beheer van het landschap.

Het 'Landschapsplan' als leidraad

Het langgerekte en fijnmazige spoorlandschap voegt zich als het ware in het landschap waar het ‘te gast’ is. Spoorbermen lijken in vorm en inrichting op de omgeving, zodat de spoorlijn als een schone dunne lijn door Nederland schiet en je vanuit de trein de rijkdom van het Nederlandse landschap kunt ervaren.

ProRail beheert dus niet alleen het spoor, maar dus ook de natuur en daarmee ook het Nederlandse landschap, en dat is op deze schaal uniek en van grote betekenis voor ons land. Stukje bij beetje zal de komende tijd het natuurbeheer steeds uitgebreider en preciezer worden uitgevraagd, waardoor niet alleen het gedifferentieerde landschap tot zijn recht zal komen, maar ook de processen kunnen worden aangescherpt.

Drie handboeken

Het Landschapsplan voor het Spoor is vertaald naar drie handboeken; voor beplanting op stations, voor beplanting rond de stations c.q. op de pleinen en begroeiing van de baan. Deze zijn niet alleen bedacht vanuit een overkoepelend perspectief, ook in werkelijkheid vormen de verschillende schaalniveaus een indrukwekkend groen netwerk.

Zo zetten we de grond bij spoor en stations in als verbindende schakel tussen natuurgebieden, broedplaats en als veilige plek voor flora en fauna en als mooie groene pleisterplaatsen voor reizigers, voorbijgangers en bewoners.
 

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank