Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Bijzonder Wachten: artikel bij Inspiratie

Geplaatst op

Wachten is meestal geen pretje. Liever had je niet gewacht. Al is er wel een verschil of je in de rij staat voor de Python van de Efteling, of dat je op maandagochtend op een guur perron uitkijkt naar een vertraagde trein. Een drie meter lange Mickey Mouse kan in een pretpark voor amusante afleiding zorgen, maar om half acht in de ochtend op een somber, saai, kil en weinig comfortabel perron zijn andere middelen nodig om het wachten te verzachten. ProRail werkt daarom aan het project ‘Prettig Wachten’.

Wanneer je vaker met de trein reist, weet je dat je beter op het ene station kunt zijn dan op het andere. Grotere stations zijn favoriet. Hier is immers altijd wel iemand die je kunt aanklampen voor vragen, zodat je snel weet waar je aan toe bent. Daarnaast kun je de tijd relatief gemakkelijk doden door te dolen in een lectuurhandel, door heel verantwoord wel te ontbijten of door een nieuwe panty te scoren. Op middelgrote en kleine stations - die soms uit twee perrons, een informatiebord en een bankje bestaan – wacht je gevoelsmatig langer. Daar is weinig afleiding door het ontbreken van alle voorzieningen, waait de wind je soms harder om de oren en is het bankje vaak of nat of al bezet.

Om de doelstelling van vijf procent reizigersgroei te halen, zoals het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt in het ‘Actieplan, groei op het spoor’, is de wachtervaring van belang. Want ook al duurt het wachten meestal minder lang dan de reistijd an sich, het beïnvloedt de totale reisbeleving aanzienlijk. Een van de initiatieven ter verbetering hiervan is het programma ‘Prettig Wachten’ geïnitieerd door ProRail en NS. In dit kader worden twintig tot vijfentwintig kleine en middelgrote stations aangepakt. Het uitgangspunt is dat met relatief beperkte interventies de verblijfskwaliteit aanzienlijk wordt verbeterd. Dit door het verblijf op het station aangenamer te maken en het gevoel van veiligheid te vergroten. De architectuur, de inrichting en de vormgeving van de wachtruimtes en andere middelen zijn wat dit betreft doorslaggevend. De verbeteringen variëren dan ook van gratis Wi-Fi, nieuwe perronkappen, het plaatsen van warmtezuilen tot het integreren van meer groen en bouwkundige aanpassingen. Per station wordt samen met de reizigers bepaald hoe de wachtruimtes kunnen worden verbeterd.

Bijzonder aan Prettig Wachten is dat het geen standaardoplossingen voorschrijft. Dit komt voort uit de ambitie om het station en het spoor te verankeren in de directe omgeving en aan te passen op de wensen van de plaatselijke gebruikers. Natuurlijk zijn de basisvoorzieningen, zoals de prullenbakken, de bewegwijzering en de bankjes gelijk, maar verder zijn de ingrepen toegesneden op de lokale omstandigheden. Hierbij worden lokale ondernemers en andere partijen betrokken, die vaak bereid blijken toezicht te houden op een wachtkamer of een toilet schoon te maken.

Lees het hele artikel bij Inspiratie

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank