Verstandig verdichten
Eind 2023 publiceerden Bureau Spoorbouwmeester en het College van Rijksadviseurs een brief aan de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en B...
“Groen is goed, maar allang niet meer alleen voor de leuk”
Hoosbuien, perioden van aanhoudende droogte, een aaneenschakeling van tropische dagen: we zullen er mee moeten leren leven. Het vraagt een aanpassi...
Energietransitie, een ruimtelijke opgave van formaat
De spoorsector levert met zijn infrastructuur een belangrijke bijdrage aan duurzame mobiliteit en kan bovendien stevig inzetten op energietransitie...
Een nieuwe visie op licht
In Nieuw Licht op Stations omschrijven NS Stations, ProRail en Bureau Spoorbouwmeester hun ambities voor licht op stations.
Een nieuw ‘Handboek Groen’
Onlangs verscheen het nieuwe handboek voor de groene inrichting van het reisdomein, over hagen, bosschages en groene velden. Dit is de 'eerste loot...
Handboek Kunst op stations
De Kunstcommissie voor stations, een samenwerking tussen NS Stations, ProRail en Bureau Spoorbouwmeester, adviseerde de afgelopen jaren bij uitee...
Spoorbeeldverhaal #9: de periferie centraal
De (fysieke) openingsfeestjes van de vernieuwde stations Assen, Driebergen-Zeist en Rotterdam Alexander konden niet doorgaan, het aantal treinreizi...
Circulaire ontwerpopgave vraagt om perspectiefwissel
De stap van lineair naar circulair denken is vooral een culturele omslag. Die stelling wordt uitgewerkt in het nieuwe essay Perspectiefwissel, gesc...
Essay De ov-kaart van de toekomst
Stel, we leggen de Spoorkaart van 2040 op tafel. Wat zien we dan? Toekomstkijken is misschien lastig. Maar twintig jaar is dichterbij dan je denkt....
Spoorbeeldverhaal #8: Vanzelfsprekend vindbaar
Stations veranderen in multimodale knooppunten, waar reizigers soepel moeten kunnen overstappen. Communicatie en informatie spelen daarbij een hoof...
Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de login pagina
Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank