Overslaan en naar de inhoud gaan
Artikel

Waar zouden we zijn... zonder mobiel netwerk?

Geplaatst op

Nederlanders en hun smartphone: ze zijn onafscheidelijk en men verwacht eigenlijk overal goed bereik. Dat geldt zeker ook op stations. Helemaal bij verstoringen vertrouwen reizigers op hun reis app, maar tijdens het reizen wordt ook menig berichtje of mailtje gelezen of verstuurd. Slecht bereik is een grote dissatisfier. Onlangs werden op Utrecht Centraal nieuwe antennes geplaatst in een daarvoor speciaal ontwikkelde box.

Al dat internetten, chatten, appen en mailen geschiedt allemaal draadloos. Maar de voorzieningen die daarvoor getroffen moeten worden zijn niet van de lucht. Mobiele providers investeren veel in het gsm-netwerk op high traffic locaties als stations. Daarnaast beschikt ProRail ook over een eigen communicatienetwerk: het gsm-railnetwerk (GSM-R). Dit netwerk zorgt voor de veiligheidscommunicatie tussen de machinist en de treindienstleider en is noodzakelijk voor de nieuwe treinbeveiliging ERTMS. Daarnaast wordt de reisinformatie op de stations via het railnetwerk mogelijk gemaakt.

Wereldprimeur

Speciaal voor de Nederlandse stations ontwikkelden ProRail en de providers samen met Bureau Spoor­bouwmeester en NS een behuizingssysteem voor de antennes voor resp. GSM-R en GSM, ook biedt dit systeem de oplossing voor wifinetwerken van NS.  Het systeem werd door ipvDelft ontworpen en de behuizingen zijn in opdracht van de providers door Armada Mobility geproduceerd.
In de standaardbehuizing kunnen (meerdere) antennes keurig worden gemonteerd, en zijn de kabels zoveel mogelijk uit het zicht. Hierdoor ontstaat een rustig en verzorgd beeld, en zijn de installaties keurig, maar altijd goed bereikbaar opgeborgen. Dit komt de ruimtelijke beleving ten goede.
“We zijn trots op ons stationsbeeld, dat moet niet worden verpest met allerlei lelijke antennes. Mooi dan ook dat we nu met de speciaal ontwikkelde box extra antennes goed kunnen inpassen en de reiziger zo het plezier kunnen geven van de capaciteit die met de extra antennes wordt gecreëerd” aldus Henk Bothof, directeur ICT van ProRail.

Overkoepelend vormgevingsbeleid

In het Spoorbeeld, het overkoepelende vormgevingsbeleid van de spoorsector, zijn de posities voor de antennes nu opgenomen in het maatsysteem. Omdat in dit systeem gebruik wordt gemaakt van hoogtezoneringen, en de plaatsingscriteria voor de antennes en de andere middelen op elkaar zijn afgestemd, hebben de antennes een dedicated positie kunnen krijgen waardoor deze optimaal kunnen functioneren naast alle andere middelen op stations. Ook is het maatsysteem hiermee weer ‘up-to-date’, want antennes zijn niet meer weg te denken op stations.

 

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank