FlowersStation Amsterdam Muiderpoort

Op het Oosterspoorplein, te midden van de gebouwen van station Muiderpoort, staat een beeld van Karel Appel. Hij maakte het in 1991 op zijn landgoed bij Mercatale ten zuiden van Florence. In die periode woonde hij ’s winters in New York en bracht hij de zomers in Italië door. Hij maakte het beeld voor zijn buurman: een wijnboer en kunstverzamelaar.
Het beeld maakt onderdeel uit van een reeks assemblages van “objets trouvés”: oud ijzer en hout dat hij op het terrein van zijn buurman vond. De vier bloemkelken zijn gemaakt van ronde ploegmessen en de bloemstelen en de voet van het beeld van houten wijnvaten. Appel assembleerde de delen en liet het resultaat in brons gieten. Hij noemde het Marguerite: Margriet. Het beeld stond zonder sokkel in de tuin.

In 2002 is een afgietsel van het beeld geplaatst bij station Muiderpoort. Karel Appel werd geboren in de Dapperstraat nabij het station. Het werk werd aangekocht en geplaatst door de gemeente Amsterdam. Op de ronde granieten sokkel staat gegraveerd: “Flowers / Karel Appel / 1991”. 

In 2011 werd de staande bloem uit het werk ontvreemd. Daarna werd het beeld tijdelijk opgeslagen. Een jaar later vond een tentoonstelling plaats in de tuin van Kasteel Keukenhof in Lisse. Ook het originele beeld, dat Karel Appel maakte voor zijn buurman, stond hier tentoongesteld. Van dit beeld is de staande bloem gekopieerd en opnieuw in brons gegoten. Na herstel van ‘het Amsterdamse beeld’, werd het geheel in 2014 herplaatst op het Oosterspoorplein.

Karel Appel

Karel Appel (1921-2006) studeerde aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij maakte schilderijen, beelden en collages. In 1948 was Appel een van de zes oprichters van Cobra: een internationale beweging van kunstenaars die experimentele kunst maakte en maatschappelijke verandering nastreefde. Cobra zette de kunstwereld op zijn kop en is, ondanks het feit dat de beweging slechts drie jaar bestond, van grote invloed geweest. Appel vertrok in 1950 naar Parijs en ontwikkelde een eigen stijl: herkenbaar aan spontane, primitieve voorstellingen in vrolijke kleuren. Hij werd een van de belangrijkste Nederlandse moderne kunstenaars. Twee andere beelden van Appel die in de openbare ruimte staan, zijn Looking through the open window in Utrecht (2001) en Frog with umbrella in Den Haag (2001).

Bronnen

www.buitenbeeldinbeeld.nl, geraadpleegd op 28 augustus 2018.
B. Donker, 'De Italiaanse muzes van Karel Appel', NRC Handelsblad, 22 maart 2012.