Op het stationsplein in Bergen op Zoom staat sinds 2017 het kunstwerk De Racer van Henri Lannoye. Het is een mensfiguur bestaande uit strakke, geabstraheerde vormen die samen viriliteit uitstralen. De krachtige lijnen geven snelheid weer. De vorm van de racer is een voortzetting van de machine die hij bedient. Het beeld doet denken aan het futurisme: een kunststroming uit de vroege twintigste eeuw die vooral bekend is geworden door het werk van kunstenaar Umberto Boccioni. In het futurisme werden technologie, machines en snelheid verheerlijkt.
Het beeld werd in 1986 gemaakt door de Zeeuwse kunstenaar Henri Lannoye. In Bergen op Zoom staat een van de zes genummerde afgietsels.
Het werk werd door het Bergse transporteur Meeus geschonken aan de stad als dank voor een grondruil voorafgaand aan de verhuizing van het bedrijf. De gemeente en Meeus wilden het beeld aanvankelijk elders in de stad plaatsen. Toen bleek dat de bouwplannen op die plek niet doorgingen, werd het beeld voor lange tijd opgeslagen. In 2017 is het door de gemeente uiteindelijk op het stationsplein geplaatst: een prominente drukbezochte plek waar het beeld veel aandacht trekt.
Een plaquette op de sokkel geeft een toelichting: “Eindelijk kan De Racer, die in België de autopiloot wordt genoemd, na al die jaren de stad inkijken. Dit beeld past bij de symboliek van het plein en is een hommage aan ons bedrijf en aan de chauffeurs in het bijzonder."
Henri Lannoye
Henri Lannoye (1946-2006) studeerde aan de kunstacademie in Tilburg en werkte als leerling bij o.a. Marino Marini in Rome. In zijn werk is duidelijk invloed van Henri Moore en Umberto Boccioni terug te vinden. Lannoye werkte veelvuldig met brons en was gefascineerd door technologie. In zijn werk worden mensen machines en nemen machines antropomorfe vormen aan. Lannoye werd geboren in Aardenburg en verhuisde later naar het Belgische Bornem. Hier overleed hij in 2006 op 59-jarige leeftijd. In de openbare ruimte zijn beelden van Lannoye te vinden in Antwerpen (Horse Power, 1997) en Bornem (Don Pedro Coloma, 1998). Door zijn ziekte was hij niet in staat Falcon – het beeldhouwwerk dat het uithangbord voor de stad Dubai moest worden – af te ronden.