Overslaan en naar de inhoud gaan
Kunstwerk

Bos en Water

Bijzonderheden

Kunstenaar
Jo Uiterwaal
Onderwerp
Twee personificaties: Bos en Water
Kunstvorm
Beeldhouwkunst
Materiaal/techniek
Beeldengroep in zandsteen
Locatie Afmetingen in cm
elk ca 100 x 150 x 40
Jaartal
Locatie gebied
Gevel

Sinds 1954 staan op de dakrand van station Nijmegen – op de hoek van de coulissewand en de zuidvleugel – twee zandstenen beelden van Jo Uiterwaal. Ze staan met de ruggen naar elkaar toe. Links staat een beeld van een vrouw in geknielde houding. Ze houdt een bomengroep in haar linkerhand en personifieert het Bos. Rechts van haar staat een knielende mansfiguur die een vis draagt. Hij staat voor Water. Tezamen symboliseren de beelden de water- en bosrijke omgeving van Nijmegen.

Johannes Wilhelmus (Jo) Uiterwaal (1897-1972) was de zoon van een houtsnijder. Hij kwam in de leer bij de Utrechtse beeldhouwer A.J. Dresmé die op zijn beurt leerling was van Joseph Mendes da Costa. Uiterwaal voerde ook werk uit van Mendes da Costa in het atelier van Dresmé. Samen met zijn broer Steph ging Jo naar de avondopleiding aan de Kunstnijverheidsschool in Utrecht. Zijn leraar daar was Willem van Leusden. Hij maakte in die periode kubistisch beeldhouwwerk en ontwierp met Gerrit Rietveld enkele meubels. In de crisisjaren verliet hij deze moderne stijl en stapte over naar een traditioneler figuratief werk. In 1933 ontmoette hij Van Ravesteyn. Sindsdien werkten ze veel samen. In de samenwerking vervulde Van Ravesteyn de hoofdrol: hij bepaalde waar welk beeld moest komen. Rond 1928-29 maakte Uiterwaal een serie beelden getiteld ‘Dansfiguren’. Het Centraal Museum in Utrecht heeft ze aangekocht. Het zijn sterk gestileerde, bijna abstracte figuren van hout, metaal en glas, elk ongeveer 40 centimeter hoogte. Niets in dit werk doet denken aan de beelden die hij maakte voor de Nederlandse stations. Het werk dat hij in opdracht maakte, was veel figuratiever en traditioneler dan zijn vrije werk. Ander werk van Uiterwaal is het Drama van Benschop: een oorlogsmonument uit 1945.

Bron

Crimson Architectural Historians, Urban Fabric, De collectie bijzondere stationsgebouwen in Nederland, Rotterdam, 2009, p. 110.
W. van Leeuwen en H. Romers, Een spoor van verbeelding. 150 jaar monumentale kunst en decoratie aan Nederlandse stationsgebouwen, 1988, pp. 119-121.
SteenhuisMeurs, Cultuurhistorische waardestelling station Nijmegen, 2012.

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank