Overslaan en naar de inhoud gaan
Visie

Definitie en opgave station

Utrecht Centraal. Fotograaf: Jannes Linders
Onder het station worden die plekken en gebouwen verstaan waar de trein stopt en reizigers in, uit of overstappen. Het station markeert het begin of eindpunt van de (trein)reis. Tot het station behoren de plekken voor ontvangst, reis en verblijf. Daarnaast heeft het station een directe wisselwerking met de omgeving. Stations hebben een duidelijk publiek karakter.

De opgave

Doel is om bij alle stationsprojecten – van groot tot klein – te werken vanuit een brede visie op de totale opgave: integraal, bewust van de context, de noodzakelijke functionaliteit en de beleving van aankomende en vertrekkende reizigers.

Algemene visie station

Duurzaam station

Een station is een station dat en energieneutraal is ontworpen. Ook is het toekomstbestendig. Bij ontwerp, uitvoering en beheer wordt veel aandacht besteed aan het hergebruik van producten en materialen. Een minimaal gebruik van (primaire) grondstoffen staat voorop. In de toekomst dienen nieuwe stationsgebouwen eenvoudig te demonteren zijn ten behoeve van andere toepassingen. Ook kunnen ze hierdoor elders, al dan niet gedeeltelijk, hergebruikt worden. Het Spoorbeeld juicht (her-)gebruik en herbestemming van bestaande gebouwen toe.
Twee hulpmiddelen kunnen helpen bij het ontwerpen van duurzame stations:

  • Stationsscan Duurzaamheid
    Vanuit de duurzaamheidsambities van het spoor zijn vijf thema’s benoemd: energie, milieu, gezondheid, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde. Deze thema’s zijn terug te vinden in de Stationsscan Duurzaamheid. Dit instrument is op initiatief van ProRail en NS Stations ontwikkeld om stations te beoordelen op het aspect duurzaamheid. De Stationsscan is een meetinstrument voor bestaande stations en dient als hulpmiddel bij ontwerpen.
  • Aandachtspuntenlijst Duurzame Stations
    Een ander instrument dat kan worden ingezet bij het ontwerpen van stations is de Aandachtspuntenlijst Duurzame Stations. Deze is door ProRail, NS en Bureau Spoor­bouwmeester samengesteld als checklist bij de formulering van een ontwerpopgave of de aanbesteding van werken.

Schakels in de omgeving

Stations kennen een grote diversiteit in verschijningsvorm. Deze diversiteit draagt bij aan de identiteit van het spoor. Gecombineerd met een heldere ordening en herkenbare inrichtingselementen zorgt dit voor vertrouwen bij de reiziger. Samen met hun omgeving zijn stations ook de schakels die de stad, het dorp, de wijk of de regio met het reisnetwerk verbinden. Ze organiseren op een logische en samenhangende wijze de overgang tussen herkomst, bestemming en de reis: functioneel, ruimtelijk en met oog voor de beleving van de reizigers. Stations en de stationsomgeving zijn vaak meer dan alleen de plek waar de reiziger aankomt of vertrekt. De concentratie en aard van voorzieningen in en om het station maakt dat stations soms ook een bestemming op zichzelf zijn. Bovendien is het station in stad of dorp vaak een corridor om van de ene naar de andere kant van het spoor te komen.

Diversiteit en herkenbaarheid

Stations zijn er in alle soorten en maten. Per station verschilt het gebruik, de architectuur, de inrichting, de omvang en de relatie tussen station en omgeving. Deze verscheidenheid is een belangrijke kwaliteit. Het draagt bij aan de identiteit van het spoor en helpt de reiziger bij zijn oriëntatie. Daarom vormen de architectuur, de historische waarde van stationsgebouw en omgeving en de ruimtelijke context een belangrijk vertrekpunt voor de ontwerpopgaven in en rond het station. Kunst, maatwerk voor interieur en meubilair kunnen de verscheidenheid versterken. Naast de verscheidenheid bevat ieder station ook onderdelen. Zo zorgt een combinatie van heldere ordening in en velden met herkenbare, consistent en consequent toegepaste inrichtingselementen voor vertrouwen bij alle reizigers.

Toekomstvisie

Om de eigenheid en verscheidenheid te behouden en optimaal ruimte te geven aan de ontwikkelingen van en rond het station, dient aan ieder stationsproject een integrale, toekomstgerichte visie ten grondslag te liggen. De gewenste ervaring van de reiziger en de omgeving staan daarbij centraal.

Gewenste ervaring van het station

Reizigersperspectief

Stations zijn , overzichtelijk en laagdrempelig. De reiziger kan zich zelfstandig en gemakkelijk door het station bewegen. Hij ervaart het station als plek met een eigen identiteit: een plek die je verder brengt en waar je thuis kunt komen. Reizigers worden in het station geïnspireerd door de verschillende mogelijkheden die het station biedt. Het station nodigt uit om mensen te ontmoeten en nieuwe dingen te ontdekken (bijvoorbeeld sport, kunst, cultuur, literatuur). Het stimuleert de voorpret naar de reis; naar vertrouwde en nieuwe bestemmingen. Ook nodigt het uit om te ontdekken wat de lokale omgeving en gemeenschap te bieden heeft. Horeca, cultuur en bijzondere winkels leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Lokaal gebonden winkels en voorzieningen versterken bovendien de ‘couleur locale’ van het station.

Omgevingsperspectief

In de omgeving is het station duidelijk herkenbaar. De architectuur geeft het station een eigen karakter en voegt tevens waarde toe aan de stationsomgeving. Hetzelfde geldt voor de voorzieningen in het publiek toegankelijke en verblijfdomein. Samen zorgen station en stationsomgeving voor een goede bereikbaarheid en ontsluiting van wijk, dorp, stad of regio. Daarbij vormt het station soms ook een belangrijke verbinding tussen twee stads- wijk of dorpshelften.

Kernwaarden station

Toegankelijk

Het station is een publieke voorziening. Daarom is het uitnodigend en laagdrempelig van aard. Om de reis zo goed mogelijk te laten verlopen, is het gehele station overzichtelijk en makkelijk te begrijpen, inclusief alle middelen en voorzieningen om te kunnen reizen. Dit zorgt voor optimaal gebruiksgemak bij de reizigers.

Menselijk

Het station is er voor iedereen. Reizigers kunnen zich makkelijk en zelfstandig bewegen. Een menselijke maat zorgt voor een prettig en veilig gevoel. Ook het gebruik van middelen en voorzieningen is eenvoudig. Het station anticipeert op de wensen en behoeften van de verschillende typen reizigers. Hierdoor voelt iedere reiziger zich thuis en welkom.

Vertrouwd

Het station geeft reizigers vertrouwen, ook in een voor hun (nog) vreemde omgeving. Het biedt herkenning en alles wat mensen nodig hebben om per trein te kunnen reizen. zijn de indeling in domeinen, de , de velden, de en de route en informatiedragers van het spoor.

zijn: de ordening van alle voorzieningen en de vormgeving van de reisgerelateerde voorzieningen, de ordening van alle informatie en de vormgeving van de reisgerelateerde informatie.

Karakteristiek

Het station geeft ruimte aan eigenheid en verrassing en laat zich inspireren door de plek. zijn de omgeving (architectuur, stedelijk interieur, stad en landschap) en de elementen daarbinnen die de plek een herkenbare, eigen identiteit geven. De bestaande stationsarchitectuur, de ruimtelijke context en de cultuurhistorische waarde vormen het vertrekpunt voor de ontwerpopgaven van en binnen stationsgebouwen. zijn ook de maatwerkopgaven voor interieurdelen, meubilair en de toepassing van kunst. Het lokale karakter van stations keert ook terug in de branchering, de organisatie van evenementen en decoratie.

zijn: de stationsarchitectuur, de historische context, de relatie tussen station en omliggende bebouwing en structuren, interieurs en meubilair, kunst, (lokale) ondernemers en maatwerk in de branchering, uitzicht, het lokale karakter, branchering, evenementen, decoratie.

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank