TriomfboogStation Den Haag HS

Niet alleen de stationsfaçade van Den Haag HS is rijk gedecoreerd. Ook op de perrons zijn natuurstenen reliëfs aangebracht. De entree van het koninklijk paviljoen aan de perronzijde bevat een omlijsting die fungeert als triomfboog voor een aankomend koninklijk gezelschap. De boog wordt geflankeerd door twee kleinere vensterbogen. In het fronton boven de ingang is een gekroond schild met de Nederlandse leeuw aangebracht. Deze basisvorm is ontleend aan Oud-Romeinse triomfbogen zoals de Boog van Trajanus. De architectuur refereert aan de traditie van ‘de blijde inkomst’ van een vorst. Een recentelijk gekroonde vorst maakte traditioneel een rondreis in zijn land. 

Al in de middeleeuwen was het gebruikelijk om ter ere van een koninklijk onthaal rijkversierde triomfpoorten op te richten. Ook in bredere zin is de triomfboog een regelmatig terugkerend architectonisch thema binnen het spoor. We herkennen ze bijvoorbeeld in de (boogvormige) stationsoverkappingen. De stoomtrein was als een triomfwagen van de nieuwe techniek. De stationsoverkapping fungeerde als moderne pendant van de oude stadspoort. 

De van oorsprong Belgische beeldhouwer Pierre Elysée (Emil) Van den Bossche (1849-1921) was opgeleid aan de École des Beaux Arts in Brussel. Van den Bossche kwam naar Nederland als assistent van de eveneens Belgische beeldhouwer Eduard Colinet die doceerde aan de kunstnijverheidsschool Quellinus in Amsterdam. Van den Bossche maakte veel beeldhouwwerk voor kerken, waaronder de Amsterdamse Mozes en Aäronkerk. Hij werkte vaker voor de spoorwegen, onder meer in Vlissingen, en ’s-Hertogenbosch. In 1893 richtte hij samen met Willem Crevels het Atelier Van den Bossche en Crevels op. Dit atelier vervaardigde onder andere het beeldhouwwerk op de Gouden Koets.