In 1999 kwam in Zutphen de reizigerspassage gereed die leidt naar de noordzijde van het station. Voor deze nieuwe ruimte maakte de tweeling Justia en Jessica Heijkoop een mozaïek van gekleurde glassteentjes. De contouren zijn grillig. Centraal zien we een windroos met daaromheen vijf mensfiguren. Links van de windroos rent een vrouw met een kind aan haar hand. De teddybeer van het kind bungelt achter hem aan. Rechts van de windroos wachten drie reizigers: twee zitten met een bos bloemen op schoot, de derde staat de krant te lezen. De letter N (Noord) op de windroos is aangevuld met een kleinere letter s: tezamen NS. De zuidelijke windrichting met de letter Z is aangevuld tot ‘Zutphen’. Het oosten kreeg het cijfers 19 en het westen 99: 1999, het jaar waarin het kunstwerk is gemaakt. Ook op Utrecht centraal bevindt zich een tesseraemozaïek met een afbeelding van een windroos, van Jan Boon.
Het kunstwerk is (waarschijnlijk) gemaakt in opdracht van Railinfrabeheer, ter gelegenheid van de bouw van de reizigerstunnel.
Jessica en Justia Heijkoop
Jessica Heijkoop (1953) studeerde aan de Academie voor Kunst en Industrie in Enschede. Ze maakt vooral vrij werk: schilderijen en collages. Enkele van haar werken zijn in de openbare ruimte te zien. Zo maakte zij samen met Frans Brinkhorst (1941-2008) de muurschildering De poortwachters in Zutphen (1998) en met Paul Pelgröm het sculptuur De paradijsvaas (2009) dat in Deventer te vinden is. In 2006 was Heijkoop de drijvende kracht achter het project De schaduw blijft: een aanklacht tegen het Nederlandse uitzettingsbeleid van vluchtelingen. Jessica maakte contouren van menselijke figuren op zwart hardboard die werden opgehangen in de straten van Deventer.
Justia Heijkoop (1953-2019) volgde de kunstopleiding Artibus in Utrecht en studeerde aan de sociale academie De Horst in Driebergen. Ze maakt beeldhouwwerk en schilderijen. Heijkoop was betrokken bij diverse sociale kunstprojecten gedaan waaronder Kunst Helpt in Den Haag (1999). Ook geeft ze kunstworkshops aan kinderen.