Hoog in de stationsgevel van Den Haag Hollands Spoor, boven het boograam met glas-in-lood, is een reliëf aangebracht met een allegorische voorstelling van Vrede. Vrede is voorgesteld met een vrouwfiguur in een klassiek gewaad en gedeeltelijk ontbloot bovenlijf. In haar handen houdt ze een olijftak en een plaquette waarop het woord ‘Pax’ geschreven staat.
Het reliëf maakt deel uit van de gevel van het koninklijk paviljoen. In het decoratieprogramma wordt de band tussen het spoor en het koningshuis verbeeld en de zegeningen die de spoorwegen ons land brengen in de vorm van vrede en welvaart.
De van oorsprong Belgische beeldhouwer Pierre Elysée (Emil) Van den Bossche (1849-1921) was opgeleid aan de École des Beaux Arts in Brussel. Van den Bossche kwam naar Nederland als assistent van de eveneens Belgische beeldhouwer Eduard Colinet die doceerde aan de kunstnijverheidsschool Quellinus in Amsterdam. Van den Bossche maakte veel beeldhouwwerk voor kerken, waaronder de Amsterdamse Mozes en Aäronkerk. Hij werkte vaker voor de spoorwegen, onder meer in Vlissingen, en ’s-Hertogenbosch. In 1893 richtte hij samen met Willem Crevels het Atelier Van den Bossche en Crevels op. Dit atelier vervaardigde onder andere het beeldhouwwerk op de Gouden Koets.