Ondergaande zonStation Gouda

Het grootste tongewelf in de voorgevel van station Gouda is voorzien van een abstract glasappliqué. Het bevindt zich boven de entree en bestaat uit vier delen. Een halfronde vorm, vormt de kern. Het wordt omringd door concentrische halfronde ramen die de vorm van het gewelf volgen. De kleur is overwegend oranje-rood en doet denken aan een opkomende of ondergaande zon. Het raam verlicht de stationshal. 

Louis La Rooy maakte dit raam speciaal voor deze locatie op initiatief van architect M.W. Markenhof en in opdracht van NS. Markenhof vroeg La Rooy een achtergrond te maken voor het uit 1948 stammende beeld van Jo Uiterwaal – Gouda als handelsplaats – dat oorspronkelijk onderdeel was van het oude door Sybold van Ravesteyn ontworpen station. Markenhof koos uiteindelijk een beeld uit een serie aquarellen van La Rooy. Aan de kant van het interieur spreekt het raam voor zich. Alleen wanneer het buiten donker is, wordt het raam naar de omgeving doorgelicht. Markenhof had dit overigens niet zo ingeschat.

Het raam werd vervaardigd in het kader van de percentageregeling die in 1981 was ingesteld door NS. Deze regeling gold voor nieuwbouw van publieke NS-gebouwen waarvan de bouwsom meer dan een miljoen gulden bedroeg. De regeling bepaalde dat een procent van de bouwsom ten goede diende te komen aan kunst of decoratieve aankleding van het gebouw of de nabije omgeving. 

Louis la Rooy (1947) genoot zijn opleiding aan de Rietveldacademie en de Rijksacademie te Amsterdam. In 1966 ging hij werken voor Glasindustrie Van Tetterode, eveneens in Amsterdam. Dit bedrijf had zich gespecialiseerd in de applicatietechniek: een techniek waarbij niet langer contouren van lood of beton nodig waren om verschillende gekleurde delen glas te schikken in een raam. La Rooy legde zich toe op het vervaardigen van vlakglaskunst naar ontwerp van bekende kunstenaars als Corneille, Karel Appel, Jan Wolkers en Marte Röling. Voor een grote opdracht van de Mexicaanse kunstenaar Rufino Tamayo verbleef hij acht maanden in Mexico. Daarnaast maakte hij vrij werk.  Sinds 1998 werkt La Rooy ook met de driedimensionale roll up techniek: een combinatie van vlakglas- en glasblaaskunst. Hij werkte tot 2014 voor en in samenwerking met Tetterode en is tegenwoordig zelfstandig gevestigd.

Bronnen

www.louislarooy.nl
W. van Leeuwen en H. Romers, Een spoor van verbeelding. 150 jaar monumentale kunst en decoratie aan Nederlandse stationsgebouwen, 1988, p. 72-74, 100.
A. den Boer en J. Klink, Glaskunst in Nederlandse stations, Spoorbeeld, 2014, pp. 46-47.
Aschman, Cultuurhistorische waardestelling station Gouda, 2013.