Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Toekomstige perronpoef scoort hoog op duurzaamheid

Betonnen poefjes
Geplaatst op
Alle stations in Nederland zijn voorzien van meubilair en inrichtingsobjecten, oftewel stationsoutillage. Ze zijn onder meer bedoeld voor prettig wachten en daarom zijn de objecten en het meubilair met aandacht ontworpen. Daar maakt Bureau Spoorbouwmeester zich hard voor, tezamen met dat het ontwerp zo duurzaam mogelijk moet zijn. Bij de nieuwe aanbesteding van de stationsoutillage zagen ProRail en Bureau Spoorbouwmeester daarom de kans schoon te zoeken naar een meer duurzame oplossing voor de betonnen kappen van de poefjes op perrons. 

Er zijn verschillende studies gedaan en er is naar veel alternatieve oplossingen gekeken, zowel naar duurzame materialen als materiaalbesparingen. De conclusie uit deze studies is dat de huidige stalen kappen niet zijn en er voor de nieuwe variant minder beton gebruikt kan worden. Dit laatste kan door de poef hol te maken en een dikwandige variant voorkomt wapeningstaal. De poef is daarmee nog wel zwaar en dat is een voordeel. Deze poef heeft daarom geen zware betonnen fundering nodig, wat bij veel alternatieve lichtere materialen wel nodig zou zijn. Daarmee gaat de duurzaamheidswinst verloren. 

Met dit holle ontwerp en gebruik van beton is maximale duurzaamheid nagestreefd met als resultaat een gehalveerde MKI-score ten opzichte van de huidige poefjes. De Milieukostenindictor (MKI) weegt alle relevante milieueffecten die ontstaan tijdens de levenscyclus van een product en telt deze op tot één waarde. De MKI is een gestandaardiseerde manier om de milieu-impact van producten of projecten te vergelijken. 
 

Ontwerp en beeld van IPV Delft

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank