Tijdens de opening van het vernieuwde station op donderdag 24 maart door staatssecretaris Vivianne Heijnen was men vol lof over de uitstraling en vormgeving van het vernieuwde station. Om dit te bereiken hebben een aantal ontwerpbureaus intensief aan de planvorming gewerkt. Het monumentale stationsgebouw was voorafgaande de aanleg van de tunnel al gerestaureerd door Ruland Architecten. Voor het -project is er een beeldkwaliteitsplan door Starling Stuctures opgesteld. Vervolgens is, er mede op initiatief van Bureau Spoorbouwmeester, een ontwerpselectie gehouden waarbij ook de burgers van Geldermalsen een stem konden uitbrengen. Het winnende plan van Hans van Heeswijk architecten wist iedereen te overtuigen.
Aan het oude monumentale stationsgebouw is nu een lichte open tunnel en twee bijbehorende nieuwe entrees toegevoegd. Op strategische plekken, bijvoorbeeld boven de trappen, zijn grote daklichten aangebracht. Hierdoor is de route voor de reizigers van en naar de perrons overal goed verlicht, overzichtelijk en vooral sociaal veilig. De beide entrees hebben een royale, horizontale luifel. Daardoor zijn de reizigers voldoende beschut maar wordt tegelijkertijd het zicht vanuit de omgeving op het monumentale stationsgebouw niet onnodig belemmerd. Er zijn diverse geluidsschermen geplaatst om de geluidshinder van de nu ook op hoge snelheid passerende treinen te reduceren. Ten slotte zijn ook de stationsomgeving en bijbehorende fietsenstallingen aangepast.
Het resultaat mag gezien worden! Het kenmerkende stationsgebouw op het eilandperron is nu volwaardig bereikbaar door een ruime tunnel en is met twee uitnodigende toegangen aan weerszijden van het spoor passend met zijn omgeving verbonden.