Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Station Geldermalsen heropent na verbouwing

Geldermalsen. Fotograaf Hans van Heeswijk.
Geplaatst op
Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan vanwege het programma hoogfrequent spoor (PHS) steeds meer treinen rijden. Over het hele traject worden hiervoor sporen aangepast of toegevoegd. Ook op het station Geldermalsen moest het een en ander aangepast worden: er waren extra perrons nodig waardoor de bestaande traverse in de weg kwam te staan. Daarom is nu een nieuwe tunnel met ruime luifels boven de toegangen aangelegd.

Tijdens de opening van het vernieuwde station op donderdag 24 maart door staatssecretaris Vivianne Heijnen was men vol lof over de uitstraling en vormgeving van het vernieuwde station. Om dit te bereiken hebben een aantal ontwerpbureaus intensief aan de planvorming gewerkt. Het monumentale stationsgebouw was voorafgaande de aanleg van de tunnel al gerestaureerd door Ruland Architecten. Voor het -project is er een beeldkwaliteitsplan door Starling Stuctures opgesteld. Vervolgens is, er mede op initiatief van Bureau Spoorbouwmeester, een ontwerpselectie gehouden waarbij ook de burgers van Geldermalsen een stem konden uitbrengen. Het winnende plan van Hans van Heeswijk architecten wist iedereen te overtuigen. 

Aan het oude monumentale stationsgebouw is nu een lichte open tunnel en twee bijbehorende nieuwe entrees toegevoegd. Op strategische plekken, bijvoorbeeld boven de trappen, zijn grote daklichten aangebracht. Hierdoor is de route voor de reizigers van en naar de perrons overal goed verlicht, overzichtelijk en vooral sociaal veilig. De beide entrees hebben een royale, horizontale luifel. Daardoor zijn de reizigers voldoende beschut maar wordt tegelijkertijd het zicht vanuit de omgeving op het monumentale stationsgebouw niet onnodig belemmerd. Er zijn diverse geluidsschermen geplaatst om de geluidshinder van de nu ook op hoge snelheid passerende treinen te reduceren. Ten slotte zijn ook de stationsomgeving en bijbehorende fietsenstallingen aangepast. 

Het resultaat mag gezien worden! Het kenmerkende stationsgebouw op het eilandperron is nu volwaardig bereikbaar door een ruime tunnel en is met twee uitnodigende toegangen aan weerszijden van het spoor passend met zijn omgeving verbonden.

Betrokken partijen

restauratie monumentaal stationsgebouw door Ruland architecten https://www.ruland.nl/

beeldkwaliteitsplan project (extra perrons en tunnel) door Starling Structures 

https://starlingstructures.nl/

ontwerp project door Hans van Heeswijk architecten 

https://heeswijk.nl/

ingenieursdiensten door ARCADIS en RHDHV 

De Lingense Alliantie: ProRail, Dura Vermeer en Mobilis

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank