Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Jaarbericht 2019 is uit!

Geplaatst op

(Half)lege treinen en uitgestorven stations: veel, zo niet alles wat het reizen met het ov zo bijzonder maakt staat stil. De oorzaak: een virus dat in korte tijd het dagelijks leven vol in z’n greep kreeg. De gevolgen voor het openbaar vervoer zijn fors. Alle focus ligt nu even op het ‘nu’ en het vinden van adequate oplossingen voor de korte termijn. Afrekenen met Covid staat nu voorop.

In deze rare tijden nemen we je met dit Jaarbericht toch nog graag even mee terug naar 2019. Niet uit nostalgie maar vanuit de wetenschap dat werken aan de lange lijnen en de grotere ambities altijd belangrijk blijft. Binnen dat kader is ook in 2019 door de spoorsector weer prachtig werk verricht.

Net als in al die andere jaren geeft dit Jaarbericht een overzicht van alle projecten en programma’s waar wij bij betrokken waren. Ook de stevige stappen die we samen gezet hebben in de doorontwikkeling van het Spoorbeeld en het maken van nieuwe visies komen aan de orde.

Terugblikken loopt bij Bureau Spoor­bouwmeester altijd gelijk op met vooruitblikken. Dat doen we met het Jaarbericht-essay De ov-kaart van de toekomst. Toen we begonnen met schrijven, hadden we nooit kunnen bedenken dat de insteek van het essay misschien wel belangrijker zou zijn dan ooit. De Coronacrisis drukt ons immers op allerlei niveaus ook met de neus op de feiten. Dat gaat verder dan alleen het virus. Juist onze relatie met natuur en leefomgeving verdient volop aandacht.

In het essay zetten we onze gedachten over de toekomst van het spoor uiteen met als referentie de spoorkaart van 2040. We gaan in op de relatie met natuur en duurzaamheid, de rol van het ov binnen stedelijke ontwikkeling en natuurlijk op het aspect van ruimtelijke kwaliteit. De prachtige kaarten bij het essay zijn gemaakt door de Vereniging Deltametropool.

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank