MatigheidStation Amsterdam Centraal

Het interieur van de voormalige restauratie is rijk gedecoreerd. Op de wand boven het originele houten buffet zijn twee schilden geschilderd. Rondom bevinden zich florale motieven: vruchten, planten, artisjokken, hop-, wijngaardranken, druiven en bloemen.

De symbolische schilderingen staan voor ‘matigheid’. Links is een dromedaris afgebeeld met eronder een roskam. De dromedaris kan lang teren op het water dat hij drinkt. In het rechterschild is een paardenhoofdstel met bit geschilderd. Dit staat symbool voor het beteugelen van driften. Ook roept het op tot matigheid. Deze schilderingen sluiten aan op het moralizerend advies dat Jozeph Alberdink Thijm liet aanbrengen boven de toegang tot de corridor.

In het buffet staat een groot aantal kostbare vazen. Aan de wand hangen drie klokken. Op de wijzerplaten staat “Fleur de Lis”.

Cuypers regisseerde het decoratieprogramma tot in detail. Bij de keus voor het decoratieprogramma kreeg hij advies van zijn zwager Joseph Alberdingk Thijm (1820-1889) en Victor De Stuers (1843-1916). Beide waren vertegenwoordigers van een internationale beweging die invloeden uit de middeleeuwse cultuur en bouwkunst vertaalde naar ‘de nieuwe tijd’. Schrijver/dichter Alberdingk Thijm (1820-1889) had grote kennis van de Middeleeuwse cultuur en van iconografie. Hij schreef bovendien de dichtregels en moralistische boodschappen die op veel plekken in (en op) het gebouw terug te vinden zijn. De schilderingen werden ontworpen door de Oostenrijkse schilder Georg Sturm (1855-1923). Hij maakte de kartons die als voorbeeld dienden voor de daadwerkelijke realisatie.

De schilderingen werden aangebracht door decoratieschilders. Jan Visser jr. (1856-1938) voerde de werken in de corridors uit. De meeste overige werken zijn door decoratieschilders van het atelier van Gerrit Hendrik Heinen (1851-1930) aangebracht.