LocomotiefStation Zandvoort aan Zee

In 1881 werd de spoorlijn van Haarlem naar Zandvoort aangelegd op initiatief van een groep ondernemers. Zij wilden in navolging van het populair geworden zeebaden een mondaine badplaats stichten. De comfortabele ontsluiting per trein verbond Zandvoort met Haarlem en Amsterdam. Ook was sprake van directe treindiensten naar Duitsland en Zwitserland. Zandvoort werd een badplaats met internationaal aanzien; eerst geliefd bij de elite en daarna populair bij het brede publiek. 

Het huidige stationsgebouw van Zandvoort aan Zee – destijds Zandvoort Bad geheten – werd in gebruik genomen op 26 juni 1908. Het verving het station Zandvoort Dorp. Het riante stationsgebouw bevat stijlkenmerken van de Hollandse renaissance en de art nouveau. Het beschikt over een bescheiden decoratieprogramma met het thema ‘visserij en zee’. Het stationsontwerp wordt toegeschreven aan D.A.N. van Margadant die als architect werkzaam was bij de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij (HIJSM). 

Stoomlocomotief

Boven de deur aan de centrumzijde bevindt zich een drieluik van tegeltableaus. Het grootste tableau in het midden verbeeldt een front van een stoomlocomotief.
Links hangt een tegeltableau met het gemeentewapen van Zandvoort en rechts het provinciewapen van Holland. Dit wapen wordt nu alleen gevoerd door de provincie Zuid-Holland, maar het werd tot 1907 door zowel de Noord- als Zuid-Holland gebruikt.
Op alle drie de tableaus zijn non-figuratieve decoraties aangebracht. Het kleurpalet is gedekt: aubergine, oker, zeegroen en wit. 

 

Bronnen

www.vriendennederlandstegelmuseum.nl op 3 september 2018.
W. van Leeuwen en H. Romers, Een spoor van verbeelding. 150 jaar monumentale kunst en decoratie aan Nederlandse stationsgebouwen, 1988, pp. 134-135.
H. Romers, De spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938, Zutphen 1981.
Algemeen Handelsblad, 24 juni 1908. 
De Telegraaf, 20 maart 1909.
www.capriolus.nl op 3 september 2018.
Steenhuis Meurs, Cultuurhistorische waardestelling station Zandvoort aan Zee, 2013