Drie reizigersStation Venlo

Op de brede bordestrap voor station Venlo staat een grote beeldengroep. Het kunstwerk heet De reizigers en is gemaakt door Piet Killaars. Het uit 1958 stammende werk bestaat uit drie figuren die met de rug naar elkaar toe elk een kant op bewegen. Een man met een pet heeft een aktetas onder zijn arm. Hij richt zich naar het centrum. Een vrouw met een muts houdt in haar linkerhand een grote mand vast vol groente en fruit. Zij lijkt zich naar het zuiden te begeven. Een meisje wendt zich naar de stationshal. Killaars stelde dat de beeldengroep een man voorstelt die naar zijn werk gaat; een oudere vrouw die de markt bezoekt en een jong meisje dat op haar geliefde wacht.

De beeldengroep en de rechthoekige sokkel zijn ruw gehakt uit moezelkalksteen. De figuren zijn hoekig en met grove lijnen weergegeven. De plek van de beeldengroep is bijzonder. Hij staat op de onderste twee treden, midden op de bordestrap die naar het station leidt. De figuren gaan daardoor op in de reizigersstroom. Het beeld interacteert ook met reizigers die op de trappen op aansluitend vervoer wachten.
Oorspronkelijk stond het beeld iets meer in zuidoostelijke richting. Bij de aanpassing van entrees en bordes is in overleg met de kunstenaar het beeld verplaatst.

De beeldengroep werd aangeboden aan de Nederlandse Spoorwegen ter ere van de heropening van het station in 1958, door het gemeentebestuur van Venlo en de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Noord Limburg.

Piet Killaars

Piet Killaars (1922-2015) werd geboren in Tegelen, vlakbij Venlo. In Venlo kreeg hij tekenlessen van Sef Moonen en avondlessen beeldhouwen van Victor Sprenkels. Later ging hij naar de kunstnijverheidsschool in Maastricht waar hij les kreeg van Charles Vos. Vanwege de oorlog kon hij die opleiding niet afmaken. Na de oorlog ging hij naar de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Hij kreeg les op de afdeling beeldhouwen van Oscar Jespers. Uiteindelijk studeerde Killaars in 1953 cum laude af. In 1967 werd hij docent beeldhouwkunst aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en aan de Stadsacademie van Maastricht. Zijn eigen werk is tot dat moment voornamelijk figuratief en daarna in toenemende mate abstract. In 1990 maakte hij zijn wellicht bekendste werk: de bronzen deuren in de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht.

Bronnen

www.stationsweb.nl, geraadpleegd op 1 november 2018.
W. van Leeuwen en H. Romers, Een spoor van verbeelding. 150 jaar monumentale kunst en decoratie aan Nederlandse stationsgebouwen, 1988, pp. 132-133.
Cultuurhistorische waardestelling station Venlo, Crimson, 2015, p. 109.