Drie abstracte objectenStation Nijmegen

Op het plein voor station Nijmegen staat sinds 1999 een bronzen beeldengroep van Tony Cragg. Cragg maakte het werk in opdracht van de gemeente. Het bestaat uit drie abstracte objecten. De vormen lijken te zijn samengesteld uit losse schalen en schijven. De drie objecten variëren onderling van grootte en vorm. Het hoogste object oogt als een wankele stapeling van schalen. Een kleiner object ziet eruit als een priktol en het derde object als een wankel tafeltje met bolpoten waarop schalen staan. Alle objecten doen vermoeden dat ze op elk moment in beweging kunnen komen of om kunnen vallen.

De beeldengroep markeert de overgang tussen het stationsplein en de stad. De beweging en spanning in de beeldengroep, weerspiegelt de drukte op het plein. Cragg brengt met dit werk de dynamiek van de stad en van het reizen tot uitdrukking. Hij ontwierp het voor een ovale rotonde voor het station. Inmiddels is het stationsplein heringericht en getransformeerd tot een ovale shared space. Hierdoor is het niet meer het vanzelfsprekende middelpunt. Het staat in de huidige situatie aan de zijkant, tussen vlaggenmasten en reclameborden.

Tony Cragg

Anthony Douglas (Tony) Cragg (1949) werd geboren in Engeland. Hij studeerde tussen 1969 en 1977 aan de Gloucestershire College of Art in Cheltenham, aan de Wimbledon School of Art en de Royal College of Art in Londen. Tussen 1976 en 1988 werkte hij als docent aan L’Ecole des Beaux Arts de Metz en de kunstacademie van Düsseldorf. Van 2001 tot 2006 was hij hoogleraar beeldhouwkunst aan de kunstacademie van Berlijn. In 2009 werd hij directeur van de kunstacademie van Düsseldorf. Hij is de initiatiefnemer van het Skulpturenpark in Waldfrieden bij Wuppertal waar het werk van diverse beeldhouwers wordt tentoongesteld. In 1988 won hij de prestigieuze Turner Prize. Hij nam deel aan de documenta in Kassel en aan de Biënnale van Venetië. Zijn werk maakt deel uit van verschillende (museale) collecties over de hele wereld. Hij maakte verschillende kunstwerken in de openbare ruimte waaronder in Salzburg, Bonn, Bielefeld, Wuppertal en Viersen.

Bronnen

H. Romers, De spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938, Zutphen, 1981.
www.tony-cragg.com, geraadpleegd op 28 maart 2018.
www.ans-online.nl, Algemeen Nijmeegs Studentenblad, 25 februari 2016.