Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Officiële opening Station Delft

Geplaatst op

Sinds 28 februari is het station al open en rijden er al treinen door de nieuwe tunnel, maar vandaag was het feest: het nieuwe station van Delft werd officieel geopend. Hierbij werd ook de naam van de spoortunnel onthuld: Willem van Oranjetunnel. Spoor­bouwmeester Bert Dirrix was bij dit memorabele moment aanwezig.

Bureau Spoor­bouwmeester adviseerde de afgelopen jaren NS, ProRail en de Gemeente Delft. Bijzonder, want niet vaak is een gemeente verantwoordelijk voor het realiseren van een station, en niet heel vaak maakt een stationsentree onderdeel uit van een ander gebouw, in dit geval het huis van de gemeente zelf. Maar station Delft is ook bijzonder omdat het feitelijk tot stand kwam door twee projecten; het ene een spoortunnel met ondergronds station en fietsenstallingen in opdracht van ProRail en het andere het Gemeentehuis met het bovengrondse deel van het station; ieder met een eigen team en eigen adviseurs en architecten. 

Bureau Spoor­bouwmeester is zowel betrokken geweest bij de plannen voor de tunnel en het station, als bij de zorgvuldige inrichting van het station, de plaatsing van de stationsfuncties en stationsprogramma's als , waarbij het overkoepelende vormgevingsbeleid en de stationsprogramma's zorgden voor een vanzelfsprekende en duurzame symbiose van de stationsdelen.

Niet alleen het nieuwe station verdient veel aandacht, ook het bestaande stationsgebouw vraagt zorg. Nu de treinen door de nieuwe spoortunnel rijden, verliest dit karakteristieke stationsgebouw haar rol. Op basis van een waardestellend onderzoek en de ambities voor de omgeving is NS op zoek naar een nieuwe passende bestemming. Bureau Spoor­bouwmeester adviseert in deze belangrijke herbestemmingsopgave.

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank