Op het Mandelaplein, aan de noordzijde van station Almere Centrum, staat het Bezinningsmonument: een kunstwerk van Jan van IJzendoorn. Het is het resultaat van een ontwerpwedstrijd die werd uitgeschreven door de gemeente Almere. Insteek was het maken van “een plek met meer betekenis”. Het monumentale Bezinningsmonument nodigt uit tot overdenking en het functioneert tevens als ontmoetingsplek.
Het ellipsvormige granieten object staat op een groot vierkant plateau. De ellips belichaamt oneindigheid. Het gladde oppervlak weerspiegelt de omgeving. Bij zonnig weer reflecteert het bovendien de wolkenlucht. Zo verruimt het beeld de blik van de beschouwer. Het plateau nodigt uit om uit te rusten, te wachten en te mijmeren. Wanneer het donker is, wordt het beeld van onderaf belicht door een cirkel van blauwe ledverlichting die in het plateau is aangebracht. De verlichting draagt bij aan een scherpere blik. Rondom het plateau is een tekst aangebracht: ”GEBEITELD IN HET NU / VERSTILDE HERINNERING / ONBEGRENSD GEZICHTSVELD / HET OGENBLIK EEUWIG.”
Jan van IJzendoorn
Johannes G.P. (Jan) van IJzendoorn (1953) genoot zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Hij kreeg les van Peter Struycken aan de afdeling Omgevingskunst: een richting die vooral in de jaren ’70 een stempel drukte op kunst in de publieke ruimte en naam maakte als ‘de Arnhemse School’. Een bekend werk van Van IJzendoorn staat sinds 2009 op een rotonde in Vianen. Dit werk bestaat uit enorme sluisdeuren waarop, in reliëf, de hoofden van olifanten zijn aangebracht. Van IJzendoorn is tevens adviseur op het gebied van beeldende kunst en werkt als gastdocent aan verschillende kunstacademies en hogescholen.