Voor de trein gelden de , , en .
Toegankelijk
De trein is een publieke voorziening. Daarom is hij uitnodigend en laagdrempelig van aard. De trein is goed en wat betreft middelen en (informatie)voorzieningen afgestemd op de wensen en behoeften van de reizigers. Dit zorgt voor optimaal gebruiksgemak.
Menselijk
De trein is er voor iedereen. Een menselijke maat zorgt voor een prettig en veilig gevoel. Ook het gebruik van middelen en voorzieningen is eenvoudig. Hierdoor voelt iedere reiziger zich thuis en welkom.
Vertrouwd
De trein geeft reizigers vertrouwen. Het biedt herkenning en alles wat reizigers nodig hebben om op een prettige manier per trein te kunnen reizen. Naast de merkprofilering vergroten uitgangspunten voor de vormgeving van de drie het gebruiksgemak, de herkenbaarheid en de begrijpelijkheid van het reizen per trein. Deze uitgangspunten betreffen de toegankelijkheid, de informatievoorziening en de verblijfskwaliteit van en in de trein.
Karakteristiek
In de trein is ruimte voor karakteristieke elementen die bijvoorbeeld kunnen aansluiten op het tracé of de route en natuurlijk op de wensen van de vervoerder/concessiehouder. zijn onder meer het interieurconcept, service en marketingactiviteiten van de concessieverlener/vervoerder, infotainment en kunst.