Het spoor in Nederland kent een lange en rijke geschiedenis. Pragmatisch en functioneel aangelegd, is in de negentiende en vroeg twintigste eeuw een landelijk dekkend netwerk ontstaan. Dit netwerk heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland. Op basis van deze functionele basis is in ruim 150 jaar tijd een rijke spoorcultuur ontstaan. Deze bestaat bij gratie van – soms harde – ontmoetingen en koppelingen tussen techniek, natuur, landschap, stad en andere infrastructuur. Het is de basiskwaliteit van het Nederlandse spoor. De rijke geschiedenis is ook op diverse andere plekken terug te vinden. Neem bijvoorbeeld de vele historische stationsgebouwen, oude spoorbruggen en de wijze waarop spoor en landschap op verschillende plekken in het land bijna één geheel zijn geworden. Het huidige spoor, haar omgeving en historie reiken talloze kansen en kwaliteiten aan. Ze zijn een belangrijke inspiratiebron bij de grote (maatschappelijke) opgaven waarvoor het spoor staat. Bovenal kunnen ze van betekenis zijn voor het versterken van het comfort en de beleving van de reiziger. Bureau Spoorbouwmeester is zich bewust van de rijke geschiedenis en al dan niet verborgen kansen en kwaliteiten: van de techniek en pragmatiek en de daaruit gegroeide spoorcultuur.