Het Spoorbeeld helpt om duurzaamheid integraal onderdeel te maken van alle ontwerp- en beheeropgaven binnen het spoor. Dit vraagt om een goed samenspel tussen opdrachtgevers, ontwerpers, beheerders en gebruikers.
Reizen draagt in belangrijke mate bij aan de Nederlandse CO2-uitstoot. Natuurlijk maakt het een groot verschil welk vervoersmiddel je (dagelijks) kiest. Fietsen en lopen belasten het milieu het minst. Ook de trein is een milieuvriendelijke keuze. Nagenoeg alle maatregelen en voorzieningen die je in deze keuze ondersteunen, dragen bij aan verduurzaming. Dan gaat het onder meer om de bereikbaarheid van stations, het comfort van het reizen met de trein, snelle en veilige verbindingen en een betrouwbare dienstregeling. Veel winst is te halen uit het ontwerp, de bouw/aanleg en het beheer van stations en het spoornetwerk. Daarom staat ‘ ontwerpen’ centraal in het ontwerp- en vormgevingsbeleid van de spoorsector.
ProRail heeft met ruim tachtig partijen uit grond-, weg- en waterbouwsector de Green Deal
GWW 2.0 ondertekend. De ambitie is om ‘
ontwerp’ in 2020 volledig te integreren in spoor-, grond-, water- en wegenbouwprojecten. Bureau Spoorbouwmeester onderzoekt en verbeeldt de ruimtelijke impact van de duurzaamheidsambities. Dan gaat het om de Nederlandse context en die van NS en ProRail in het bijzonder. Tegen deze achtergrond wil het Spoorbeeld een bijdrage leveren aan ‘
ontwerp’.
Vier ruimtelijke thema’s staan centraal:
, energieneutraal, biodivers en klimaatadaptief.