Overslaan en naar de inhoud gaan

Een handelingsperspectief voor OV-knooppunten van de toekomst

Het huidige mobiliteitssysteem bestaat voornamelijk uit gescheiden netwerken voor OV, auto en/of fiets en lopen. Verdere integratie van deze netwerken is in de toekomst gewenst om de toenemende mobiliteitsvraag op te kunnen vangen. Het faciliteren van de multimodale deur-tot-deur reis en een goede inrichting op en rondom OV-knooppunten is daarvoor noodzakelijk.

Om te kunnen anticiperen op de toekomst moet naast het huidig functioneren ook een inschatting worden gemaakt over het functioneren van het OV-knooppunt in de toekomst. Als hulpmiddel hiervoor is een handelingsperspectief OV-knooppunten ontwikkeld. Dit instrument is bedoeld om een beeld te verkrijgen over het integraal functioneren van de huidige en toekomstige OV-knoop in zijn omgeving.

Het is bedoeld als instrument om gezamenlijk de huidige en toekomstige situatie van de OV-knoop in kaart te brengen. Daarvoor is het van belang dat alle betrokken partijen aan één tafel zitten, zodat de relevante gegevens met elkaar gedeeld kunnen worden.

Afhankelijk van de grootte en het nationale belang van de knoop is de aanwezigheid van het ministerie IenW gewenst. Voor de 400 treinstations in Nederland zijn ProRail en NS samen met Bureau Spoor­bouwmeester altijd in beeld en minimaal zullen bij de aanpak van een OV-knoop aanwezig moeten zijn de gemeente, de provincie, de regionale vervoerder.  Afhankelijk van de locatie zijn partijen vanuit onderwijs, reizigersorganisatie, lokale ondernemers of grote ondernemingen ook wenselijk .

Op de site van de Rijksoverheid vind je hierover meer informatie.

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank